Main Article Content

Abstract

Abstract— This research aims to analyze the mastery level of pedagogical competence of PPG teachers of SMK, Faculty of Engineering, Universitas Negeri Padang. The research method used was quantitative descriptive and qualitative methods. The data collection techniques were by using a questionnaire, interviews, observation, and documentation. The results of this research showed that the pedagogical competence of PPG teachers of SMK was still low as seen from the average score of each indicator categorized in the less powerful category. The results of this study can be used as an illustration for the future of the learning of PPG teachers of SMK by lecturers in improving the mastery of pedagogical competence.


Keywords : Pedagogical  Competence,  PPG,  Teachers  of SMK

Article Details

How to Cite
isnawati, isnawati, Jalinus, N., & Risfendra, R. (2020). Analisis Kemampuan Pedagogi Guru SMK yang sedang Mengambil Pendidikan Profesi Guru dengan Metode Deskriptif Kuantitatif dan Metode Kualitatif. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 20(1), 37-44. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/invotek.v20i1.652

References

  1. [1] Lonni. “Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Kbaupaten Mamasa,” Jurnal Kependidikan, vol. 14, no. 3, pp. 285-294, 2018.
  2. [2] A. R.Yusuf, & A. Mukhadis, “Model Pengembangan Profesionalitas Guru Sesuai Tuntutan Revitalisasi Pendidikan Vokasi di Indonesia,”Lectura, Jurnal Pendidikan, vol. 9, no. 2, pp. 130-139, 2018.
  3. [3] F. Mulyani, “Konsep Kompetensi Guru dalam Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen (Kajian Ilmu Pendidikan Islam)," Jurnal Pendidikan UNIGA, vol. 3, no. 1, pp. 1-8, 2017.
  4. [4] P. Balqis, N. U Ibrahim, & S. Ibrahim, “Kompetensi Pedagogik Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada SMPN 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar,” Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, vol. 2, no. 1, 2014.
  5. [5] S. Dharma, dkk, “Tantangan Guru SMK Abad ke-21,” Jakarta : Direktorat Pembinaan Pendidikan dan Tenaga Kependidikan Pendidikan Menengah, Direktorat Jenderal Pendidikan enengah, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013.
  6. [6] M. Puspitarini, “Kompetensi Pedagogis Guru di Indonesia Rendah,” Diakses pada http://news.okezone.com/read/2014/11/21/65/1068988/materipedagogis-guru-di-indonesia-rendah,padatangga, 16, 2014.
  7. [7] S. Wanto, “Kompetensi Guru (Suatu Konsep Teoritis dan Aplikasinya Dalam Proses Belajat Mengajar),” Murabbi, vol. 1, no. 2, 2018.
  8. [8] Riduwan. “Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan Peneliti Pemula,” Bandung: Alfabeta, 2010.
  9. [9] S. Santoso, “Menggunakan SPSS dan Excel untuk mengukur sikap dan kepuasan konsumen,” Elex Media Komputindo: Jakarta, 2006.
  10. [10] I. Sanjaya, “Pengukuran Kualitas layanan website kementerian kominfo dengan menggunakan metode webqual 4.0.” Jurnal penelitian iptek-kom, vol. 14, no. 1, pp. 1-14, 2012.
  11. [11] I. Irwanto, “Kompetensi Guru Vokasional SMK di Era Revolusi Industri 4.0,” In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fkip, Vol. 2, No. 1, Pp. 182-204, May 2019.
  12. [12] S. Uyoh, Pedagogi (Ilmu Mendidik). Bandung: Alfabeta, 2011.
  13. [13] A.Pane, & M. D Dasopang, “Belajar dan pembelajaran,” Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, vol. 3, no 2, pp. 333-352, 2017.
  14. [14] E. Himayaturohmah, “Penguasaan Materi Media Pembelajaran Dalam Upaya Menyiapkan Guru Yang Mampu Menyelenggarakan Pembelajaran Yang Mendidik,” Jurnal Penjaminan Mutu, vol. 5, no.1, pp. 10-21, 2019.
  15. [15] B. Destiana , & P. Utami, “Urgensi kompetensi pedagogik guru vokasional pada pembelajaran abad 21,” Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), vol. 2, no. 2, pp. 211-222, 2017.
  16. [16] A. Ahyanuardi, H. Hambali, & K. Krismadinata, “Pengaruh Kompetensi Pedagogik Dan Profesional Guru Sekolah Menengah Kejuruan Pasca Sertfikasi Terhadap Komitmen Guru Melaksanakan Proses Pembelajaran,” Invotek: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, vol. 18. no. 1, pp. 67-74, 2018.